Pages

Wednesday, February 25, 2009

Hot Chat

Pagi tadi macam biasa... saya dengar HotFM. Pagi tadi jugak ada hot chat pasal 'Pencerobohan Privacy'. Adalah sorang mamat ni namanya Azhar kasi sms sama itu Fafau dan FBI tanya pendapat... kalau isteri baca sms dalam hp tok laki... adakah itu dikira pencerobohan privacy jugak. Dan seterusnya telah menjadi satu topik hangat pulak sms Azhar ini kat HotFM.

Dan pagi tadi jugak tak macam biasa sebab saya datang ke ofis naik kereta dengan tok laki saya sebab dia ada conference di KLCC. Tapi nasib menyelebahi saya sebab saya ada sikit 'silent mode' dengan tok laki saya jadi tajuk itu tidaklah menjadi isu hangat antara saya dengan tok laki saya. Selamat saya kat situ. Jadi saya tataulah apa pendapat dia tentang isu ini.

Bila dengar pendapat si Azhar itu... saya tersenyum sumbing sambil menjeling manja ke arah tok laki saya sebab saya pun pernah buat kerja camtu. Bukannya apa... saja2 nak tau dengan siapa dia duk bersms... apa yang dia smskan. Ada jugak hari yang saya belek sms... saya akan arghhhh... hrmmmm... ishhhhh... ooooo dan cissssss. Kes berat ni.

Saya dan tok laki saya ni jenis... hp awak hp awak... hp saya hp saya (cuma saya sikit tergelincirlah dari terma itu). Kitorang ni jenis yang kalau hp bukan hp kita berbunyi walaupun duk tepi kita jer... takdenya kita sibuk2 nak angkat. Paling tidak... "Honey... hp u bunyi".

Tapi adakah kalau isteri/suami baca sms dalam hp bukan kepunyaan dia dikira sebagai pencerobohan privacy.

Ini pendapat sayalah... tak salah kalau baca sms dalam hp pasangan kita tapi janganlah pulak buat macam harta kita seniri... kira berpada2lah. Yelah kalau hari2 nak tengok... belek... macam kita tak percaya pulak kat pasangan kita. Kadang2 isi SMS itu sendiri boleh menjadi isu pergaduhan di antara suami dan isteri. Si suami rasa benda itu nothing... tapi berlainan pulak dengan si isteri yang nampak sms itu something. Maklumlah naluri wanita ni kan sensitif.

Mengikut pemerhatian saya... saya rasa tok laki saya tak kisah (rasa tak kena perkataan tak kisah ni tapi saya tak boleh fikir apa perkataan yang sesuai untuk digambarkan) saya baca sms dia sebab dia tak pernah pun nak melenting bila saya menimbulkan rasa ketidakpuasan hati saya dengan sms dia.

Akhir kata dari saya... sayangilah pasangan anda.

9 comments:

Ms Lola said...

Oh, saya sebelum ni tak pernah berniat nak kacau privacy tok laki saya. Tp... dah tok laki start dulu,.. maknanya... saya kena ikutlah "peraturan" tu. Haha.. what u give is what u get

iamja77 said...

hahahah.. saya dah banyak kali melalui kes ini. last2 tok laki saya buat password. padan muka saya. skrang aman damai tanpa syakwasangka. tu je dia berpassword. hat lain2 email ke semua dia tak tukar. tp tula.. sejak dia berpassword takde plak saya sibuk nak tengok henpon dia. kalau henpon dia berbunyik.. lantakla.. malas nak angkat. akkakakaka.. jahat tak.

Hana said...

saya bukan kata sms suami, email ofis, email personal, fb dia sume saya bukak. sume saya baca. dan suami saya tau. bukan prasangka, tapi takde kejeeeeee :P

rina said...

mimielola : wah bagusnya kamu...

ja : hahaha kantoi. dulu pn penah masa tok laki aku pakai hp apa ntah... dia letak password gak. skang dh tuko hp dia xde letak hp... so sekali sekala terbukak gak ler hati aku ni nk jenguk2. eh aku pn x angkat hp dia even call dr kg.

hana : wah... tu dia aihhh. hehehe

KV said...

kita org laki bini tadek rahsia. Bini suka cek henfon tok laki. Tok laki pun kenkadang ada gak cek henfon bini. Tp secara rahsia. Tapi bini dpat kesan. Haha
Bagi kami kan, elok tdk berahsia takut menimbulkan keraguan. Bini berblog ka, bini berfacebook ka, beremel ka, tok laki tau semua. Rajin ngan malas dia nak mengechek sahaja.
ITu pendapat saya. Pendapat org lain maybe tak sama.

Maia said...

saya pun tengah berkabung..
& saya pun selalu bace sms tok laki saya..

Crazee Choc's said...

kami saling mambaca sms masing2... saya baca sms dia.. dia maca sms saya... kadang saya malas nak ambik hp... saya suh hubby bacakan. kalau hubby malas nak ambik hp.. saya bacakan...

Anonymous said...

trust is a must....kalau ada rasa syak wasangka tu, selidik dulu...kalau terus terjah, kalau tak betul, kite yg malu kan...sebenarnya ikut pokok pangkal...saling mempercayai antara satu sama lain lebih baik... ;)

terlanjur jumpa blog ni, saje nk promote blog yang saya baru jumpe baru2 ni...soooo cute...saya takde anak (belum kawin pun...hehe) tapi saya suke tgk budak2 punya baju.... ;)

http://bajubudak.blogspot.com/search/label/For%20Girls

rina said...

kv : yelahkan... dh nama lagi somi isteri... buat apa nk ada rahsia antara kitakan...

maya : masih berkabung ke yang...

marisa : saling tolong menolong ek... hehehe.

cik anon : yup, trust tu kunci utama dalam perhubungan suami isteri. orait... nanti saya jenguk blog tu. nway tq.

 

Blog Template by YummyLolly.com