Pages

Tuesday, January 20, 2009

Pernahkah...

Malam tadi saya masak daging goreng kicap. Tiba2 saya rasa daging yang saya masak ni sungguh sedap. Dah lama saya tak rasa daging sesedap ini. Dan juga dah lama saya kepingin makan daging macam ini.

Padahal ramuan dan cara masak sama seperti yang selalu saya buat. Magic.

Esok kalau saya cuba untuk masak daging goreng kicap lagi... kemungkinan rasa daging itu tak sama dengan daging sesedap malam td. Magic.

Inilah dinamakan resepi campak2. Datang hari bertuah... sedaplah masakan itu. Tiba hari yang malang... masin sanalah... manis sinilah... apa tawar semacam ni... macam2lah yang tak kena.

Jurumasak amatur macam saya ni macam ni lah. Belajar dari kesilapan. Start masak pun lepas kahwin. Setakat lepas tekak saya anak beranak dah kira oklah.

Nasib baik jugak saya dapat tok laki yang agak cerewet (tapi tak banyak sangatlah peratus cerewetnya itu) dan tak hipokrit. Kalau sedap masakan saya... dia pujilah. Kalau tak puji pun... tengok dia makan banyak... saya assumed sendirilah sedaplah tu saya masak. Tapi kalau tak sedap kurang sedap dia akan komen terus. Apa yang kurang apa yang lebih dia akan bagitaulah. Awal2 dulu melenting gak saya... yelah kita dah penat2 masak... dia senang2 nak komplen pulak. Tapi lepas tu saya fikir positif... kalau dia tak kritik... sampai sudah saya duk anggap apa yang saya masak tu sedap... padahal eeeeiii langsung tak sedap.

Inilah saya... yang belajar dari kesilapan.

8 comments:

Maya said...

pernahkah kau bermimpi seketika
berada di tempat ku membayangkan
pahit manis berlaku
tak siapa yang tahu...

Hana said...

i pulak, reti masak daging blackpepper je. dan confirm rasanya sama sebab mmg ikut sukatan. everytime nak masak, harus jenguk buku resepi :P

Wan said...

saya tau, magic sebab miss comet telah mendapt kembali kuasa saktinya...

tp saya faham sebenarnya, sebab selalu terjadi pada saya jugak, masa campak2 sedap lah pulak, masa masak berhati-hati, tak sesedap masa campak2 itu...

maya sungguh melankolik...

iamja said...

Kau datang dan pergi oh begitu saja
Semua kutrima apa adanya
Mata terpejam dan hati menggumam
Di ruang rindu kita bertemu

Aku pun nak tepek lirik gaklah.. muahahahha.. marah maya kat aku.

Aku pun masak samala.. ada magic sakti. Ada time, sedap.. siap baca bismillah lagi. Ada time tawakal mintak la sedap masa masak.

Lama aku tak masak..

rina said...

maya : jiwang minah ni...

hana : tepeklah resepi daging blackpepper... bleh try gak nanti.

wan : aku suka cite tu. hi-5

ja : soang lagi minah jiwang. time tongkat sakti ada... sedaplah masakan tu kan...

Maya said...

kekekek..
aku letak lagu tu sebab bile baca tajuk dia.. pernahkah... tetibe teringat lagu tu.. kan sama tu.. 'pernahkah'

aku masak ape pun tak sedap...

- tety - said...

aku suka makan daging goreng kicap...

huhu Ja dah angau sama Intan | Ruang Rindu

rina said...

maya : jgn ler ckp camtu. takkan sekali skala tadak magic pling2... hehehe.

tety : daging masak kicap tidok mu suko... hat ada kuah tu...

 

Blog Template by YummyLolly.com