Pages

Wednesday, May 10, 2006

Kalau mood rajin... inilah hasilnya

Ayam Goreng Kong Poh Chinese Style

Bahan A
2 ketul dada ayam (dihiris panjang)
1/2 atau 1 biji telur
3 sudu besar tepung jagung
sedikit garam

Bahan B
6 ulas bawang merah )
3 ulas bawang putih ) mayang nipis2 atau tumbuk
1/2inci halia )
10 tangkai cili kering
sos tomato /sos cili /sos tiram / kicap
tepung jagung /garam /gula

Bahan C
Cili capsicum merah & hijau dan b
awang besar ) dipotong dadu
Daun bawang

Cara-Cara
Bahan A digaul sebati. Kemudian digoreng hingga ayam masak kekuningan.
Tumis bawang merah, bawang putih, halia dan cili kering hingga naik bau.
Masukkan kesemua sos2 dan kicap. Tambah sedikit air. Masukkan garam dan gula
Biarkan mendidih. Masukkan ayam yang telah digoreng. Kacau hingga sebati.
Masukkan sedikit tepung jagung untuk memekatkan kuah.
Akhir sekali masukkan cili capsicum dan bawang besar. Hiaskan dengan daun bawang.

--------------------
Malam tadi aku sedikit rajin. Mood nak masak timbul. Tapi tatau nak masak apa. Lauk kat rumah hanya ada ayam semata2. Asyik2 buat sup, masak kicap, goreng pedas, kari & kurma jarang aku masak sebab aku tak berapa suka masak pakai santan... boring kalau duk masak benda yang sama. Mula2 aku sms 'Chef' Bear... aku bagitau dia aku nak masakan yang simple dan sedap. Dia pun senaraikanlah lauk-pauk yang berasaskan ayam. Terus aku telefon nak tanyakan resepi ayam masak madu. Sebab antara banyak2 tu aku berkenan dengan Ayam Masak Madu. Dan kat rumah pun ada madu. Senang ceritakan.

Pastu aku tanya dia pulak... ayam masak kong poh ni camana plak. Senang tak nak buat. Dari A sampai Z ler dia duk bercerita. Nasib baik aku takde tersepak batu ke apa ke. Kalau tak langsung hilang semua yang aku duk ingat. Aku duk bercakap dengan dia sambil berjalan. Camanalah aku nak tuliskan. Main ingat dan hafal jelah.

Dia cakap lagi... dia ada kat KL sekarang ni. Tengah cari kerja sementara tengah cuti 3 bulan. Kalau nak belajar masakan lain... hari minggu nanti dia boleh datang rumah. Itu sudah bagus...

Nanti aku nak belajar ayam masak taucu dan ayam masak madu (mamak & chinese style).

0 comments:

 

Blog Template by YummyLolly.com