Pages

Friday, September 01, 2006

4 Cara Membantu Anak Belajar

1. Bercakap
Mendengar dan bercakap adalah dua perkara yang sangat penting untuk anda lakukan. Jika tiada siapa yang mahu bercakap dengannya, dia tidak dapat menguasai bahasa dan jika anda tidak memberi perhatian kepada apa yang dicakapkannya, otaknya tidak dapat dilatih untuk berfikir bagaimana untuk berkomunikasi.

2. Bacalah
Membaca bersama anak-anak membantunya memperkayakan bahasanya, membina daya perhatiannya dan jadikan dirinya seorang yang teliti. Jadikan buku sebagai bahan penceritaan untuk menidurkan bayi sebagai rutin anda. Jika bayi anda berminat, cuba pastikan ayat mana dan bunyi apa yang menarik perhatiannya. Ini kerana sebahagian anak-anak boleh membaca sejak berusia 3 tahun tetapi jangan cuba sesekali untuk mendesaknya supaya boleh membaca segera.

3. Jadikan angka sebahagian hidup anak
Keyakinan dalam diri anak anda akan terserlah apabila seawal usia telah didedahkan dengan angka dalam kehidupannya. Oleh itu, sebaiknya anda mula mengajarnya mengira anak tangga dan batu-bata dan terangkan saiz dan kuantitinya, seperti berkata "Boleh adik kira pinggan atas meja tu?" atau "Adik mahu yang kecik atau besar?"

4. Pilih rancangan TV yang sesuai
Menonton rancangan di TV yang digemari dan sesuai dengan usianya. Daripada kajian mendapati rancangan yang baik akan memberi kesan kepada minda anak dari segi perbendaharaan kata, daya tumpuan, kefahaman dan sebutan perkataan. Tapi jangan jadikan TV sebagai 'pengasuh' untuk anak anda kerana ia tidak sesuai dijadikan contoh tanpa bimbingan daripada anda.


* Tips ni aku 'pinjam' dari fp Hanis.
* Isnin - Selasa aku cuti. Malam ni balik kampung. Syoknya.

5 comments:

- tety - said...

bagus-bagus...
nti mu compile la plak.. bleh aku kopipes plak...

p/s: jeles seh... terasa mcm nk balik kelate lagik...

ontahsapo said...

errr ramcangan tv sesuai.. err... pocoyo ok tak..?

Juliah & Faridah said...

rina,
baju girl yg awak tanya tu belum sampai..kalau baju boy..ada baru sampai siang tadi. nanti jenguk le posting esok .. insyaAllah.

Juliah & Faridah said...

rina, update; ada baju2 baru sampai.. kalo minat :)

http://shopwithmammaandme.blogspot.com/

Anonymous said...

Rina,
Anak-anak juga belajar daripada mereka di sekeliling. Apa yang kita lakukan - untuk kita - seolah-olah mengajar mereka.

Selamat maju jaya.

 

Blog Template by YummyLolly.com